کد مطلب:51559
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
جايگاه تهذيب نفس و راهنمائي و هدايت مردم از ديدگاه حضرت علي چگونه است؟
علي بن ابيطالب ميفرمايد: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَعَلَيْهِ اَنْ يَبْدَ أَبِتَعْليمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْليمِ غَيْرِهِ ... وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُها اَحَقُّ بِالْاِجْلالِ مِنْ مُعَلِّمِ النّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ» يعني آن كسي كه خود را پيشواي مردم معرفي ميكند، معلم و مربي مردم معرفي ميكند، واعظ و خطيب مردم معرفي ميكند، هادي و راهنماي مردم معرفي ميكند، اول بايد از خودش شروع كند، اول خودش را تعليم بدهد، بداند كه يك جاهل در اندرون خودش هست، اول به آن جاهلي كه در درون خودش به نام نفس امّاره هست تلقين كند و ياد بدهد؛ يك موجود تربيت نشدهاي در درون خودش هست، اول خودش را تربيت و تأديب كند، اول نفس خودش را موعظه كند ملامت كند، از نفس خودش حساب بكشد؛ همينكه خودش را اصلاح و تهذيب كرد و صالح شد، آنوقت ميتواند مدعي شود كه من ميتوانم راهنما و هادي مردم باشم، واعظ مردم باشم، معلم مردم باشم، مؤدِّب و مربي مردم باشم، مصلح اجتماع باشم. آن كسي كه خودش را تعليم و تربيت ميكند، بيشتر شايستة احترام است تا آن كسي كه مردم را تعليم و تربيت ميكند، چون آن مشكلتر و مهمتر است.
مجموعه آثار شهيد مطهري ج 17ـ حماسه حسيني صفحه: 233
شهيد مطهري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.